नेपाल भारत
सम्बन्धमा देखिने सामान्य उतारचढावका सन्दर्भमा अर्ध ठट्टाका रूपमा चर्चा गरिने
नाकाबन्दी आज यथार्थ भएको छ । समुन्द्रसँगको पहुँचको लाभको अवस्थालाई उपयोग गर्दै
संविधानलाई समावेशी बनाउनुपर्ने बहानामा भारतले नेपालसँगका नाका बन्द गरिदिएपछि
यसबाट भूकम्पले थिलथिलो पारेको नेपाल अर्को कष्टको भूमरीमा धकेलिएको छ ।
दैनिक जीवनमा झेल्नुपर्ने कष्टका अतिरिक्त नाकाबन्दीले नेपाल-भारत सम्बन्धमात्र होइन नेपालभित्रकै राजनीतिक वायुमा पनि वर्षौँ असर पार्ने निश्चित छ । ०४५ सालको छोटो
र निरंकुश राजतन्त्रसँगको झगडामा भएको नाकाबन्दी त अहिलेसम्म नेपालीले बिर्सेका
छैनन् भने लामो समयको दुखद् संक्रमणबाट थलिएको मुलुकले निकासस्वरूप पाएको नयाँ
संविधानका विरुद्धमा ०७२ मा भएको नाकाबन्दीको छाप दूरगामी हुनेछ ।
भूपरिवेष्ठित
मुलुकलाई सामान आयात गर्न नाकाको प्रयोग गर्ननदिने काम घृणित र अमानवीय हो । व्यक्ति
वा राजनीतिक समूहले आफ्ना विरोधीलाई दु:ख दिने उद्देश्यले उनिहरूको दानापानी बन्द
गर्ने उपाय अपनाउँछन् होला –सभ्य समाजमा यसको पनि नैतिक आधार हुँदैन । तर,
राजनीतिक उद्देश्यका लागि एउटा राष्ट्रले अर्को राष्ट्रको सम्पूर्ण जनसङ्ख्यालाई दु:ख
दिने गरि सामान आयात-निर्यात गर्न नदिने कामको जति निन्दा गरे पनि अपर्याप्त हुन्छ
। यसको औचित्य कुनै पनि आधारमा पुष्टि गर्न सकिँदैन ।
एकैछिन नाकाबन्दीका लागि प्रयोग गरिएको मधेशको परिस्थितिलाई हेरौँ ।
असहज बनेको मधेश
मधेशमा भइरहेको
आन्दोलनका दौरान सुरक्षाकर्मीबाट भएको अधिक बलप्रयोग गलत थियो । आन्दोलनका विभिन्न
घटनमा भएका प्रहरी कारवाहीको अध्ययन गरिनुपर्छ । मानवीयताविरुद्धको अपराध भएको छ र
जातीय आधारमा मधेशीमाथि गलत व्यवहार भएको छ भने दोषीलाई कारवाही हुनुपर्छ । जातीय
आधारमा भेदभाव गर्ने र बल प्रयोग गर्ने नेपाली सुरक्षाकर्मीको चरित्र होइन र
हुनुहुँदैन । सरकारले अधिक बल प्रयोग गरिरहेको छ भने यसलाई तुरुन्त रोक्नुपर्छ ।
अनावश्यकरूपमा मानिसलाई तर्साउन र उत्तेजित बनाउन सुरक्षाकर्मी प्रयोग गर्ने काम
नागरिकको करको पैसाबाट गरिनु गलत र निन्दनीय हो ।
मधेशमा भइरहेको
आन्दोलन निश्चित मधेशवादी दलहरूको राजनीतिक प्रक्रिया र संविधान जारी भएपछिको
सत्तासमिकरणमा संलग्न हुन नपाएबाट जन्मिएको प्रतिशोधको उपज हो । वास्तविक माग,
जसलाई व्यक्त गरिएको छैन, त्यो "हामीलाई पनि राजनीतिक स्पेस चाहियो"
भन्ने नै हो । यसको राजनीतिक समाधान संविधान लेखनमा प्रमुख भूमिका निभाएका दलहरूले
खोज्नुपर्छ । यो उनिहरूको दायित्व हो ।
'भूगोलका आधारमा
मात्र नभएर जनसङख्याका आधारमा पनि निर्वाचन क्षेत्र तोकिनुपर्छ' भन्ने माग बाहेक
मधेशी दलले अघि सारेका कुनै पनि मागहरू राजनीतिक आन्दोलनका लागि पर्याप्त थिएनन् र
छैनन् । यो मागको पनि सम्बोधन भइसकेको छ ।
व्यक्तिलाई राज्यविहिन
बनाउने नागरिकताका प्रावधान सच्याइनुपर्छ । नागरिकतासम्बन्धि नीतिलाई २१औँ शताब्दी
अनुकुल र व्यवहारिक पनि बनाइनु आवश्यक छ । यद्दपि, नागरिकता राष्ट्रिय अस्मिता र
सुरक्षासँग गाँसिएको प्रश्न पनि हो । हरेक मुलुकमा आफ्नो भौगोलिक अवस्थिति, इतिहास
र सांस्कृतिक अवस्था हेरेर नागरिकतासम्बन्धि नीति बनेका हुन्छन् । त्यसमाथि
नेपालमा विगत २० वर्षमा नागरिकतासम्बन्धि नीति दर्जनौँपटक संसोधन भएका छन् र
मधेशका हकमा लाखौँ नागरिकताविहिन मानिसले सहजरूपमा नागरिकता पाएका पनि छन् ।
संविधान निर्माणका क्रममा कुनै छिमेकी मुलुकको स्वार्थसँग मिल्नेगरि
नागरिकतासम्बन्धि नीतिनियम खारेज गर्नुपर्छ भन्ने माग शोभनीय र जायज छैन न त यसैका
लागि यति ठूलो आन्दोलन आवश्यक छ ।
प्रदेश सभामा
जनसङ्ख्याका आधारमा प्रतिनिधि पठाउन पाउनुपर्ने माग संघीयताको मर्म र भावनाविपरित
हो । भारतदेखि संयुक्त राज्य अमेरिकासम्म र दक्षिण अफ्रिकादेखि रसियासम्म सबै
संघीय मुलुकमा प्रदेश सभामा हरेक प्रदेशले बराबर (समान) सङ्ख्यामा प्रतिनिधि
पठाउँछन् । यसो गर्नुको तात्पर्य ठूला र साना प्रदेशका बीचमा हुने असमानता कम
गर्ने र नीति निर्माणमा सबैलाई बराबर भूमिका दिने हो । यो प्रबन्ध न्याय र समतासँग
गाँसिएको छ ।
जनसङ्ख्याका आधारमा प्रतिनिधित्वको माग गर्ने प्रतिनिधि सभामा हो प्रदेश सभामा होइन ।
संसारभरमा इथियोपिया मात्र त्यस्तो मुलुक हो जसको प्रदेश सभा (जातीय सभा) मा जनसङ्ख्याका आधारमा प्रतिनिधित्व हुन्छ –त्यहाँ हरेक जातीय समूहका १ प्रतिनिधि हुन्छन् र १० लाख भन्दा बढी जनसंख्या भएका समूहले हरेक १० लाख बराबर थप १ प्रतिनिधि पठाउछन् । नेपालले खोजेको इथियोपियाको जस्तो जातीय संघीयता हो र जातका आधारमा प्रतिनिधि पठाउने हो भने मात्र प्रदेश सभाको प्रतिनिधित्वलाई जनसङ्ख्याका आधारमा निर्धारण गर्नसकिन्छ । होइन भने मधेशी दलको माग गलत र अव्यवहारिक छ ।
जनसङ्ख्याका आधारमा प्रतिनिधित्वको माग गर्ने प्रतिनिधि सभामा हो प्रदेश सभामा होइन ।
संसारभरमा इथियोपिया मात्र त्यस्तो मुलुक हो जसको प्रदेश सभा (जातीय सभा) मा जनसङ्ख्याका आधारमा प्रतिनिधित्व हुन्छ –त्यहाँ हरेक जातीय समूहका १ प्रतिनिधि हुन्छन् र १० लाख भन्दा बढी जनसंख्या भएका समूहले हरेक १० लाख बराबर थप १ प्रतिनिधि पठाउछन् । नेपालले खोजेको इथियोपियाको जस्तो जातीय संघीयता हो र जातका आधारमा प्रतिनिधि पठाउने हो भने मात्र प्रदेश सभाको प्रतिनिधित्वलाई जनसङ्ख्याका आधारमा निर्धारण गर्नसकिन्छ । होइन भने मधेशी दलको माग गलत र अव्यवहारिक छ ।
समावेशिता, सम्मान र
पहिचानका मागहरू जायज छन् । तर, ती मागहरू यति चर्को, लामो र असहज आन्दोलनका
यथेष्ट कारण बन्न सक्दैनन् । न नयाँ संविधान यसको वाधक छ न त समावेशि समाजको
स्थापनामा समग्र नेपाली समाज बाधक छ । अल्पसङ्ख्यक र सीमान्तीकृत समूहको राज्यमा
अधिकार र अवसर स्थापित गर्न सकारात्मक विभेदका प्रशस्त कार्यक्रम छोटो समयमा नेपालले
लागु गरिसकेको छ । संसारले यसबाट सिक्नसक्छ ।
मधेशी समुदायले
पहाडेहरू र त्यसमा पनि विशेषगरि काठमाडौँबाट अपमान सहनुपरेको साँचो हो । यसको
अन्त्यका लागि मधेशी समूहले थप अधिकार र अवसर पाउनुपर्छ र अन्तर्सांस्कृतिक
सम्मानका बारेमा सबैमा चेतना बढाउनुपर्ने खाँचो पनि छ । यसमा विद्यालय र
सञ्चारमाध्यम लगायत हरेक परिवारले भूकमिका खेल्नुपर्छ । तर, मधेशी र गैरमधेशीबीचको
इतिहासदेखिको प्रगाढ र सम्मानजनक सम्बन्ध पनि छ जसलाई अपमानका आधारमा मात्र
व्याख्या गर्न मिल्दैन ।
मधेशवादी दल र तिनको
बचाउ गर्दै अहिलेको आन्दोलनको समर्थन गर्नेहरूले पनि 'राज्यसत्ताले मधेशलाई हेपेको'
र 'आन्दोलनमा ४० भन्दा बढी मधेशी मारिएका' तर्कलाई प्रमुखताका साथ उठाउने गरेका
छन् । यी दुबै गलत होइनन्, तर यी आन्दोलन जारी राख्नुपर्ने कुराका आधार पनि होइनन्
।
निश्चित राजनीतिक
उद्देश्यका लागि नराम्रा कुराहरूलाई मात्र उचालेर मानिसमा प्रतिशोध भर्ने राजनीतिक
दलहरूको रवैया दुखद र गैरजिम्मेवार छ ।
अबको बाटो
नरेन्द्र मोदी
नेतृत्वको सरकार आन्तरिक शासनव्यवस्था र परराष्ट्र नीति दुबैमा असफल हुँदैछ । यो
अनपेक्षित पनि थिएन । मोदी विगतमा मानवता विरुद्धको अपराधमा संलग्न नेता हुन् जसको
लोकतन्त्र, न्याय र अधिकारप्रति कुनै चासो र लगाव छैन । हिन्दु अतिवादी र धनाड्य
उद्योगपतीहरूको समर्थन र संरक्षणमा अनि विकासको भ्रामक नाराको जगमा सत्ताको आधार
बनाएका मोदीले नेपाल र नेपालीको दु:ख देख्लान् भनेर कुनै आशा नगरे हुन्छ ।
संविधान लेखन
प्रक्रियामा भूमिका खेलेका ठूला दल अब यसको प्रतिफल स्वरूप सत्तामा पुग्ने
अभ्यासमा जुटेको जस्तो देखिन्छ । दिनको उज्यालोमा गम्किँदै र रातको अँध्यारोमा
लुकेर भेट्न आउने भारतका औपचारिक दूत र खुफिया एजेन्सीका प्रतिनिधिसँग गफ गरेर
बस्ने र दलका छलफलमा उखानतुक्का हाल्ने काममा सीमित नरही सत्ताधारी दलका नेताले
मधेशी दलसँग कुरा मिलाउन ठोस पहल गर्नुपर्यो । कुटनीतिक प्रक्रियालाई मजबुत बनाउने
र भारतसँग सकारात्मक संवाद गरेर हल खोज्ने प्रयत्न गर्ने हो भने संकट छिटो
टर्नसक्छ । भारतको बदनियतपूर्ण नाकाबन्दी लम्बिँदै गए मुलुकले थप संकट मात्र
पाउनेछ ।
नेपालको भूगोललाई
घिसारेर अन्त सार्न मिल्दैन । जतिसुकै खराब र बदनियतपूर्ण भए पनि नेपालले भारतसँग
सहकार्य गर्नुको विकल्प तत्काललाई छैन । तसर्थ, भारतका विरुद्धमा 'चाइना कार्ड'
चलाउने कच्चा काम गर्नुको साटो भारतमै पनि नेपालको परिस्थितिलाई नजिकबाट बुझेका
कुटनीतिज्ञ, राजनीतिकर्मी र प्रभावशाली व्यक्तिहरूसँगको सकारात्मक संवादलाई अघि
बढाउने काममा सरकार अब डटेर लाग्नुपर्छ ।
बुद्धिजीवी र नागरिक समाज
देशभित्रका ठूला र
साना सबै दलको बोलाइ र गराइ अव्यवहारिक र गैरजिम्मेवार त छँदैछ, हाम्रो बुद्धिजीवी जमात र नागरिक समाज पनि सशक्त छैन । नागरिक समाजका नाममा कागजका चिर्कटामा वक्तव्य
लेखेर सही गर्दै हिँड्ने अधिकांश अगुवाहरू दिनमा ५ ठाउँमा टक सो सुन्न जाने र
त्यसका आधारमा विचार बनाउने रोमान्टिक प्रगतिशिलहरू नै छन् जसको काम राज्य र
सरकारसँग जसले विद्रोह गर्छ उसैको समर्थनमा झर्कोलाग्ने गरि हल्लागर्ने हो । देशले
भोगिरहेको आजको जटिल परिस्थितिमा राष्ट्रिय-अन्तर्राष्ट्रिय परिस्थिति बुझेका, अङग्रेजी
लेख्न र बोल्न जान्ने र परिस्थितिको व्यवहारिक र तटस्थ विश्लेषण गर्नसक्ने
मानिसहरूको खाँचो छ ।
सामान्य अवस्थामा
अरूलाई दु:खी बनाउन नचाहानेहरू पनि अब अहिलेको परिस्थितिको यथार्थपरक विश्लेषण गर्न अघि सर्नुपर्यो । देशभित्र र अन्तर्राष्ट्रियरूपमा पनि संविधानका
अन्तर्वस्तु, यसमा भएका सकारात्मक पक्ष र यसको सम्भावनाका बारेमा कलम चलाउने
जिम्मा क्षमता भएका बुद्धिजीवीहरूको हो । देशलाई यतिबेला आफूलाई मन परेका
पर्चापम्फ्लेट पढेर विचार बनाउने टपरटुइयाँ प्रगतिशील बुद्धिजीवीको होइन तटस्थ र
क्षमतावान बुद्धिजीवीको खाँचो छ ।
सकारात्मक सोच
कालो बादलमा चाँदीको
घेरा हुन्छ भन्छन् । नेपालले अनुचित युद्ध र कोरा राजनीतिक नारामा २ दशक खेर
फालेको छ । समयको मात्र कुरा होइन –सरकारमाओवादी युद्ध, मधेश आन्दोलन र अहिलेको
विद्रोहका क्रममा निर्दोष नेपालीको ज्यान गुमेको छ । विकास, न्याय र समावेशिताका
मुद्दा र तिनको शान्तिपूर्ण समाधानका उपाय एकातिर छन् –राजनीतिक दलको
सकिंर्ण फाइदाका लागि नेपालीले ज्यान गुमाउनु पर्ने अवस्था अर्कोतिर छ । अहिले आएर
त छिमेकी हस्तक्षेपसमेत सुरु भएको छ ।
कुनै दिन यो दु:खद
परिस्थितिको अन्त्य होला । त्यो दिन नेपालीहरूले भावना र यथार्थलाई अलगअलग राखेर
हेर्न, बुझ्न सक्लान् । हाम्रो क्षेत्रमा राजनीतिक दलले साँघुरो स्वार्थ्यका लागि
कसरी समाजलाई विभाजित बनाउँछन् भन्ने कुरा बुझ्लान् । अपारदर्शी राजनीतिक परिवेशमा
सत्ता स्वार्थ्य र पैसाको लोभमा नेताले चलाएका विद्रोहमा गरीब र अशिक्षित निमुखाको
ज्यान जाने परिस्थिति अन्त्य होला । आशा गरौँ ।
भूलसुधार
माथि प्रदेश सभाका सन्दर्भमा भारतको नाम उदाहरणमा पर्नगएको क्षम चाहान्छु । भारतमा प्रदेशको आकारका आधारमा राज्यसभामा प्रतिनिधित्व तोकिएको छ र सँगै अल्पसंख्यक समूहको प्रतिनिधित्व सुनिश्तिचत गर्न राष्ट्रपतीले १२ सदस्य मनोनयन गर्नसक्ने प्रावधान छ । अधिकांश संघीय मुलुकका सन्दर्भमा भने प्रदेशको जनसङ्ख्या र राज्यसभामा प्रतिनिधित्वको सम्बन्ध छैन । यो विषयमा Ronald Watts को यो लेख http://www.forumfed.org/en/pubs/conference/rome/Watts%20-%20Presentation%20on%202nd%20Chambers.pdf उपयोगी हुनसक्ला ।
भूलसुधार
माथि प्रदेश सभाका सन्दर्भमा भारतको नाम उदाहरणमा पर्नगएको क्षम चाहान्छु । भारतमा प्रदेशको आकारका आधारमा राज्यसभामा प्रतिनिधित्व तोकिएको छ र सँगै अल्पसंख्यक समूहको प्रतिनिधित्व सुनिश्तिचत गर्न राष्ट्रपतीले १२ सदस्य मनोनयन गर्नसक्ने प्रावधान छ । अधिकांश संघीय मुलुकका सन्दर्भमा भने प्रदेशको जनसङ्ख्या र राज्यसभामा प्रतिनिधित्वको सम्बन्ध छैन । यो विषयमा Ronald Watts को यो लेख http://www.forumfed.org/en/pubs/conference/rome/Watts%20-%20Presentation%20on%202nd%20Chambers.pdf उपयोगी हुनसक्ला ।
No comments:
Post a Comment